Servicii IT: Cinci pasi pentru o buna evaluare a serviciilor de business continuity

In trecut, majoritatea intreprinderilor se refereau la dezastre definindu-le drept calamitati naturale precum eruptii vulcanice, tornade, inundatii sau incendii, aceste fenomene nedorite impiedicand desfasurarea in conditii obisnuite a afacerilor acestora.

Astazi, odata cu aparitia si raspandirea in intreaga lume a retelelor de comunicare precum si cu oferirea de servicii tip call center 24/7 pentru clienti precum si a aplicatiilor web, o obisnuita pana de curent nu ar mai provoca pierderi atat mari in cazul in care transferul in cadrul lantului de distributie ar fi interupt, daca tranzactiile online ar fi blocate sau intreaga retea ar ceda. Majoritatea dictionarelor online au adaugat in lista lor de cuvinte  termenul de “business failure” pe lista de calamitati naturale care definesc un dezastru.

Avand in vedere toate aceste lucruri, companiile au favorizat trecerea la business continuity – hosted business continuity and availability services – nu doar pentru a inlatura posibilele efecte nefaste ale calamitatilor naturale ci si pentru a evita intamplarile neprevazute de zi cu zi care pot impiedica realizarea (finalizarea) in conditii optime a unor cerinte si activitati stringente.

Business Continuity si serviciile pentru Disaster Recovery nu sunt independente, ci aceste doua functionalitati se intrepatrund astfel incat, in timp ce “disaster recovery” presupune un set de activitati si procese necesare in vederea restaurarii centrului de date in cazurile in care acesta a fost afectat partial sau total de anumite evenimente neprevazute, “business continuity” presupune conducerea si buna coordonare a situatiilor urgente.

Din cauza frecventei crescute de producere a unor astfel de evenimente, companiile au fost nevoite sa treaca la adoptarea unor servicii externe de recuperare in caz de dezastru, cum ar fi, spre exemplu, servicii de backup si mobile recovery, costurile pentru acestea ajungand, potrivit companiei de cercetare Gartner Research, la suma de 3-4 miliarde USD pe an.

Care este capitalul alocat pentru cheltuielile legate de stocare, echipamente interne necesare restaurari in caz de dezastru si business continuity etc.?
Raspunsul este greu de estimat.

Deseori, infrastructura pentru servere si stocare poate fi utilizata pentru intretinerea anumitor aplicatii si initiative.Totusi, cheltuielile necesare restaurarii, crearii de backup-uri sau intretinerii proiectelor de afaceri nu sunt intotdeauna introduse in bugetul alocat restaurarii in caz de dezastru.

Sunt prezentate, mai jos, cateva aspecte necesare pentru a fi luate in calcul in evaluarea software-urilor si serviciilor pentru business continuity.

  1. Importanta beneficiilor pe care un software specializat le ofera proiectelor de business continuity.
    Utilizarea unui software specializat  poate ajuta marile companii in a-si formaliza planul de lucru precum si in a-l updata permanent. Stephanie Balaouars, senior analist la Forrester Research, remarca faptul ca, in randul marilor companii, doar jumatate dintre acestea utilizeaza software de specialitate, in timp ce restul companiilor aleg sa lucreze cu software informal precum foile de lucru Excel.Producatorii de software de specialitate ofera solutii pentru business continuity.

    Companiile care ofera asigurari de viata si sanatate, sau institutiile financiare care presupun uniformitate in modul in care isi elaboreaza planurile, ar putea beneficia de aceste pachete software. Parerile sunt insa impartite in ceea ce priveste calitatea si avantajele reale oferite de acestea in situatiile de criza.
    De cele mai multe ori, s-a dovedit faptul ca planurile de business continuity elaborate de catre specialistii care utilizeaza software precum MS Word si Excel au avut mai mult succes in situatiile de urgenta decat restul solutiilor.

    Cum ar putea o companie sa isi updateze in mod permanent strategiile, sa colaboreze, sa lanseze noi planuri si sa stabileasca sarcini pentru a fi executate fara ajutorul unui software de business continuity?, intreaba Stephanie Balaouras.

    Cu ajutorul unui astfel de software este mult mai simplu sa transformi un plan utilizat intr-o anumita situatie intr-un adevarat program de actiune”, a declarat aceasta. Sfatul sau este: companiile in care exista mai mult de 50 de entitati care au nevoie de planuri coordonate de business continuity, ar trebui sa se gandeasca in mod serios la utilizarea de software-ruri pentru planurile business continuity. Toate aceste software-uri utilizeaza aceleasi template-uri, orice plan are aceleasi componente cheie care corespund in totalitate standardelor pentru calitate si consecventa ale companiilor.

  2. Tine cont de cei mai importanti furnizori de servicii care iti ofera continuitate si diponibilitate si cei mai importanti jucatori de nisa Luati in calcul disponibilitatea si continuitatea furnizorilor de servicii in afaceri
    Furnizorii gazda de servicii pentru business continuity and availability, ofera in mod obisnuit ceea ce se numeste “cold sites” (spatiu intr-un centru de date rezervat in vederea stocarii echipamentelor si pentru crearea de backup), “warm sites” si “hot sites”(centru de date operational) precum si servicii pentru arhivarea de date, restaurare etc.
  3. Lasa cerintele de recuperare sa dicteze nivelul de dedicare a serviciilor de business continuityInscrierea la un serviciu de recuperare a datelor la care sa se poate apela in cazul unui dezastru este utila numai in cazul in care datele pot fi restaurate in maxim 2-4 zile. Insa, cum business-ul trebuie sa functioneze 24 de ore pe zi si 365 de zile pe an, este necesar sa se apeleze la mai multe servicii de recuperare. Spre exemplu, in cazul in care au loc dezastre la nivel regional precum eruptii ale vulcanilor sau cutremure puternice, care ameninta continuitatea si disponibilitatea afacerilor mai multor companii, acestea vor avea nevoie in acelasi timp de inchirierea de servicii si facilitati pentru recuparare a datelor, numarul acestora neputand insa acoperi in totalitate numarul de solicitari, astfel incat o parte dintre companii vor ramane pe dinafara.

    In acest caz, companiile care nu-si pot permite sa astepte prea mult timp pentru utilizarea acestor servicii, incearca fie sa isi dezvolte propriile servicii si facilitati de recuperare, fie sa caute furnizori de servicii care sa raspunda cat mai bine nevoilor acestora. Cererea mare pentru astfel de servicii rapide de recuperare a determinat aparitia pe piata a unor noi furnizori.

    Marii furnizori de servicii de business continuity intalnesc, de asemenea, o nevoie crescuta de spatiu pentru centrele de date adresate nevoilor clientilor.

  4. Nu uitati de sistemele de instiintare in caz de urgenta
    In timpul unui incendiu declansat intr-o cladire de birouri personalul din IT a afirmat ca cel mai valoros instrument de business continuity este, cu siguranta, sistemul automat de avertizare. Managerii si directorii diviziilor de securitate din interiorul cladirii au fost automat avertizati in legatura cu situatia de criza aparuta luand la cunostinta de ceea ce se intampla.

    Sistemele de avertizare in caz de urgenta utilizeaza diferite mijloace de instiintare – apeluri telefonice, SMS-uri, e-mailuri – pentru a pune in alerta angajatii si personalul cu rol important in recuperare in caz de dezastru.Managerii prefera o astfel de structura simpla in ceea ce priveste sistemele de avertizare asa cum este si aceea a instrumentelor business continuity. Desi aceste sisteme ar putea sa aiba clopotei si fluiere, aceastea nu sunt necesare. Companiile au nevoie de un sistem care sa instinteze mai multi oameni in acelasi timp, adunandu-i intr-o conferinta pentru stare de urgenta. De asemenea, unii manageri sugereaza achizitionarea unui sistem automat de transferare a apelurilor telefonice prin telefonul companiei. In acest fel, clientii, al caror contact este telefonul de la birou, pot fi instiintati pe telefonul mobil sau printr-un apel pe telefonul de acasa.

  5. Fii precaut atunci cand companiile de outsourcing se afla la mare distanta
    Din cauza terorismului si dezastrelor naturale, companniile ar trebui sa-si ia masuri de precautie cand externalizeaza servicii de backup, recuperare si operatiuni in afaceri in afara tarii.Unele tari consacrate in outsourcing ar putea sa nu aiba posibilitatile de recuperare care se gasesc in tarile foarte dezvoltate. O companie din lumea a treia nu are aceleasi posibilitati de recuperare ca o companie dintr-o tara dezvoltata si, altfel, atunci cand se externalizeaza serviciile creste riscul de distrugere.

Pentru mai multe informatii si o oferta personalizata de solutii si de servicii IT, va rugam sa ne contactati.

Sursa: www.computerworld.ro